Uroczysko Głuszec

Długość trasy około 7 kilometrów, czas przejścia do 3 godzin.

Szlak prowadzi wokół uroczyska Głuszec – dawnej ostoi głuszców. Charakterystycznymi punktami są: Uroczysko Głuszec z borami bagiennymi i mini-skansen leśnej kolejki wąskotorowej.

Skansen kolejki leśnej

Szlak zaczyna się przy przystanku autobusowym we wsi Maszewo. Ja podjechałem kawałek dalej do osady Zamosze. Znajduje się tu wiata i parking. Stąd leśną drogą poszedłem w kierunku południowo – zachodnim i po jakimś kilometrze dotarłem do narożnika oddziału 135. Tutaj droga skręciła na południe. Po lewej stronie mijałem bagienny kompleks borów sosnowych dawnego rezerwatu „Głuszec”. Znajdują się tam torfowiska wysokie. Po jakimś kilometrze marszu wyszedłem na polanę. Jest to miejsce dawnej składnicy i skansen kolejki leśnej. W skansenie znajduje się zabytkowy parowóz z wagonikami do przewozu pasażerów i drewna. Wybudowano również wiatę imitującą budynek stacji kolejowej o nazwie Głuszec. O dziwo, mimo że wstęp jest darmowy i urządzenia nie są pilnowane, skansen jest w doskonałym stanie.

Za skansenem szlak skręca w lewo na wschód. Po niecałych dwóch kilometrach szlak skręca na północ. Po prawej stronie mijam pozostałości mielerza, który służył kiedyś do wypalania węgla. Teraz idę sosnowym borem na północ i po dwóch kilometrach dochodzę do skraju lasu. Tutaj, przy parkingu, odbiega w prawo ścieżka do ostoi żubrów. Warto zboczyć 500 metrów z obranej trasy i z altanki obserwować polanę z paśnikami. Może uda się zobaczyć żubry, szczególnie jesienią i zimą. Ostoja żubrów sięga aż do granicy z Białorusią i gołym okiem widoczne są słupki graniczne. Jeszcze kilometr wędrówki przez wieś i jestem na parkingu w osadzie Zamosze.

Lokalizacja:

Około 12 km w linii prostej na wschód od miejscowości Narewka. Dojazd drogą z Narewki poprzez Guszczewinę, Łańczyno, Nowe i Stare Masiewo.

Click to rate this post!